Zomba en Namitambo

28 september 2015 - Blantyre, Malawi

Zaterdag zijn we op stap geweest met Corrie de Jong (werkzaam bij Stephanos). We zijn naar Zomba plateau geweest. Een prachtig gebied met mooie vergezichten.

Als eerste zijn we langs de vele stalletjes met houtsnijwerk gelopen, waar we leuke dingen hebben gekocht. Gelukkig hadden we Corrie bij ons die ons hielp met afdingen in het Chichewa (Malawiaanse taal). Daarna hebben we geluncht in een prachtige tuin bij een hotel, waar we leuk bezoek kregen. Een grote aap kwam ons gezelschap houden, en sprong voor onze ogen een hotelkamer binnen waarvan de buitendeuren openstonden. We hoorden herrie en gekletter in die kamer en toen de aap weer naar buiten sprong begrepen we hoe dat kwam. Hij had een bakje suiker en creamer meegepikt en zat dit heerlijk op te peuzelen...

Met de 4x4 zijn we al hobbelend over een bijna onbegaanbare weg met grote kuilen  hoger de berg op gereden. Eerst kwamen we langs de Williams fall en zijn we naar de voet van deze waterval gelopen. Daarna zijn we gestopt bij een uitzichtpunt (Empire view)...waar we geweldig uitzicht hadden op de verschillende dorpen en bergen. Helaas was het niet helder genoeg om ver te kunnen kijken en ook Mulanje Mountain te zien (hoogste berg van Malawi). Tegen de avond zijn we terug gegaan naar Blantyre waar we met Wim erbij gegeten hebben in een restaurant in de stad. Het was een leuke en mooie dag!

Namitambo

Zondag zijn we met Wim naar Namitambo gegaan, het andere project van Timotheos. Het was een prachtige route ernaar toe, met zicht op de vele bergen. De dominee van de gemeente hield zijn preek in Chichewa, en Wim sprak later nog in het engels over Matth. 11:28. Na de dienst werden we uitgenodigd voor een maaltijd bij het weeshuisje. De rijst, groente en eieren in tomatensaus smaakten heerlijk!

We zijn nog even naar de zondagsschool gelopen waar uit de kijk- en luisterbijbel de geschiedenis van Sodom en Gomorra in het Chichewa werd voorgelezen. De kinderen kregen limonade en biscuitjes wat echt een traktatie voor hen is. Daarna zijn we terug gegaan naar huis waar we later op de dag live meegeluisterd hebben met de kerkdienst.

Vandaag zijn we weer naar Mbulumbuzi geweest. Morgen hopen we met een Malawiaanse medewerker van hier op pad te gaan om het gebied waar enkele maanden geleden de overstromingen zijn geweest te bezoeken. Afgelopen dagen hoorden we trieste verhalen van het overlijden van mensen door de honger waaronder 40 kinderen. De oogst is zeer minimaal en het regenseizoen is op komst waardoor er de komende maanden t/m februari nog veel meer mensen zullen sterven van de honger. Het raakt ons nu al  diep om met eigen ogen te zien hoe groot de armoede hier in Malawi is. Wat moet dat morgen dan wel niet zijn...

1. Henriëtte:
    28 september 2015
    Ha meiden, wat maken jullie toch veel mee en zien en horen jullie veel. Ook zo'n zondag met lokale kerkdienst en dan eten bij een weeshuisje.., lijkt me heel bijzonder. Dat bezoeken van die arme gebieden zal heftig zijn. Sterkte ook met het verwerken van alle ellende die jullie zien. Mooi dat jullie de kinderen dan zo blij kunnen maken met limonade en een biscuitje! Ik denk aan jullie! Liefs Henriëtte
  2. Reijer:
    29 september 2015
    Ha meiden! Wat een mooie en bijzondere belevenissen, ook heftig om zoveel armoede tegen te komen. Het allerbeste!
    Lfs Reijer
  3. Joelle:
    29 september 2015
    Ha Joanne!

Mooi om te lezen hoe ook daar de kerkdiensten worden gehouden!:-)

Zo te lezen maken jullie veel mee, zonder hekken zoals in een dierentuin! Geniet er van en ik wens je samen met de twee andere veel zegen toe voor het werk wat je er doet!
    Lfs Joelle
  4. Douwe:
    30 september 2015
    Goed om jullie verhalen te lezen! Ga zo door ;).
    Jullie maken veel mee in dat veelkleurige land. Indrukwekkend. Een goede tijd gewenst verder!

Groet,
    Douwe
  5. Peter:
    1 oktober 2015
    Hallo Jo en anderen!

Mooi om te lezen hoor! Heel veel succes nog daar!
    Nog een goede tijd daar!

Greetz Peter en Ann.