Verslag van de afgelopen dagen.

15 oktober 2015 - Petauke, Zambia

Afscheid  Mbulumbuzi

Vrijdag was het onze laatste dag in Mbulumbuzi. We hebben afscheid genomen van onze lieve kinderen op de Day Care en in het weeshuisje. We hebben alle kinderen een roltong gegeven, wat ze erg leuk vonden. Het team nodigde ons vervolgens uit om in het kantoor te komen eten. Margareth had een lekkere maaltijd klaargemaakt, patat met kippennekjes en papaja (een vrucht). Na de bijbelstudie werden we toegezongen door de kinderen. Ontroerend! Daarna hebben wij de kinderen toegezongen met ps 134:3. De ds. gaf aan dat de kinderen erg verdrietig waren dat we weer weg zouden gaan, en ook wij hadden een weemoedig gevoel. Maar we hebben genoten en een fijne tijd gehad met de kinderen in Mbulumbuzi!

Game Haven

Zaterdag zijn met elkaar naar Game Haven geweest. Een mooi natuurgebied waar we eerst gezellig geluncht hebben Daarna hebben we daar een korte gamedrive gedaan We hebben daar o.a. zebra’s en giraffen gezien. Er liep zelfs een jonge zebra’tje van 5 dagen oud, erg leuk om te zien!

Naar de kerk in Blantyre

Zondagmorgen hebben we een RPC gemeente in Blantyre bezocht. Tijdens de dienst werd Wim gebeld door iemand uit Namitambo. Er is een kind erg ziek en moet naar het ziekenhuis gebracht worden. Er werd gevraagd of Wim wilde komen. Wim en Joanne zijn gelijk naar Namitambo gegaan en hebben Zione naar het katholieke St Joseph ziekenhuis gebracht. Zione reageerde nauwelijks, had een zeer snelle ademhaling en was te zwak om te kunnen hoesten. Jeanine, Carolien en de drie wachtmannen zijn in de kerk gebleven en later met de minibus naar huis gegaan.

’s Avonds hebben we het zieke meisje Zione bezocht Tijdens het bezoek zagen we dat Zione nog erg ziek was. Het onderzoek naar Malaria wat ze gelijk gedaan hadden, was negatief. Ze kreeg wel gelijk anitbiotica toegediend omdat de ontstekingswaarde in haar bloed verhoogd was. Maandag zou ze verdere onderzoeken krijgen. Wim heeft benadrukt dat ze haar goed moeten onderzoeken omdat Zione dit jaar al meerdere keren ziek is geweest en niet op lijkt te knappen. Het was aangrijpend om een weesmeisje van rond de vijf jaar zo ziek te zien liggen. Geen moeder en familie om haar heen. Wel was de moeder van het weeshuisje waar Zione verblijft bij haar, die haar met zorg omringde. Dat was mooi om te zien. We hebben een paar ballonnen aan haar bed gehangen en nog geprobeerd om wat contact met haar te maken, maar ze was te moe om te reageren. Wim heeft nog een gebed gedaan waarna we afscheid van haar hebben genomen.

Phalombe

Maandag zijn we naar Phalombe geweest. We hebben het kleuterschooltje bezocht dat gebouwd wordt van het sponsorgeld wat we bij elkaar hebben gebracht Het was heel bijzonder om te horen hoe alles is gegaan. Wim vertelde dat hij pas geleden Phalombe bezocht had en dat de mensen daar toen vertelden dat ze al stenen gebakken hadden om een schooltje te gaan bouwen. Wim heeft toen aangegeven dat er geen geld voor was. De reactie van de mensen was dat ze er om gebeden hadden en dat de Heere er Zelf voor zou zorgen dat er een schooltje zou komen, ook al wisten ze niet wanneer. Kort daarna kreeg Wim te horen dat wij een bedrag van ruim € 3000,- bij elkaar hadden gebracht met als doel de bouw van een kleuterschool. We zien hier allemaal duidelijk Gods voorzienige leiding in!

In de eerste week dat we bij Timotheos waren, is er gestart met de bouw. Aan het einde van ons verblijf zouden we gaan kijken hoe ver ze zijn met de bouw. Een spannende dag dus voor ons! We werden ontvangen door de bouwcommissie en de kleuters die nu in de kerk les krijgen. Ze hebben voor ons wat gezongen, en laten horen wat ze al geleerd hadden door bijv. te tellen van 1 tot 10 in het Engels. Daarna hebben wij de kinderen allemaal een sticker gegeven. Ze bleven muisstil zitten, al starend naar hun handje waar de sticker was opgeplakt.

Het was mooi om de kleuterschool in aanbouw te zien en te beseffen dat het geld op de juiste manier besteed wordt. Momenteel zijn ze bezig met het afwerken van de school; nog wat metselwerk en dan kan het dak er op. Doordat we meer geld hebben opgehaald dan nodig was voor de bouw van de kleuterschool is het zelfs mogelijk om een keuken en toiletten erbij te laten bouwen. De mensen in Phalombe benoemden diverse keren dat ze erg blij en dankbaar zijn dat de school gebouwd kan worden. Zikomo kwambiri! (hartelijk bedankt!) Ook wij willen iedereen nogmaals hartelijk bedanken die een steentje hebben bijgedragen door middel van een financiële gift. Het resultaat mag er zijn!!!

Bezoek Queen Elisabeth ziekenhuis Blantyre

Dinsdag hebben we het Queen Elisabeth ziekenhuis in Blantyre bezocht. Nadat we her en der gevraagd hadden of we een rondleiding konden krijgen, kwam er een arts bij ons die met ons een gesprek aanging. Hij had zelf 2 maanden in Nederland gestudeerd en was nu dermatoloog. Hij heeft voor ons geregeld dat we iets konden zien van het ziekenhuis. Zo kregen we een rondleiding op de afdeling oncologie. Een afdeling waar 24 bedden zijn, maar omdat er veel meer mensen zijn die zorg nodig hebben, liggen er op diverse plekken matrassen op de grond. Het was indrukwekkend om op de kamers de ernstig zieke mensen te zien liggen. Wat een verschil met Nederland!

Daarna zijn we naar het St Joseph ziekenhuis gegaan waar Zione nog steeds lag opgenomen. Toen we haar zagen liggen schrokken we. Haar situatie leek nog niet verbeterd. Zione had nog steeds een erg snelle ademhaling, lag te hoesten en reageerde nauwelijks op aanspreken. Uit verdere onderzoeken bleek dat er geen sprake was van TBC, wel had ze een te hoge waarde van rode bloedcellen en waren haar lever en milt vergroot. Ook werd gezegd dat haar longen waren gezwollen van vocht. Inmiddels hebben we via Wim gehoord dat Zione een longontsteking en bloedarmoede heeft.

Toen we terug kwamen hebben we afscheid genomen van Bertha (schoonmaakster) en de wachtmannen die er de afgelopen weken voor gezorgd hebben dat we ons veilig gevoeld hebben. Als dank hiervoor hebben wij ze een paraplu gegeven.

Dinsdagavond zijn we met Wim en Charles Paundedi (ook van Timotheos) wezen eten in een restaurant in de stad. Het was een gezellige afsluiting van ons verblijf bij Timotheos.

Vertrek uit Blantyre

Woensdagochtend vroeg zijn we met de tijdbus naar Lilongwe gereisd. Eerst zouden we in een hostel in Lilongwe verblijven maar omdat we vorige week Karin van Meeuwen ontmoetten die in Lilongwe woont, kregen we aangeboden om een nacht bij haar te verblijven om dan de volgende dag door te reizen naar Zambia. Het was een mooie route naar Lilongwe en in een luxe bus goed te doen. Aangekomen in Lilongwe bleek dat er alle dagen een tijdbus naar Zambia vertrekt, behalve op donderdag. Dus hebben we een kaartje gekocht voor vrijdag en blijven we een dag en nacht langer bij Karin. Zo gaat het in Afrika…je weet het hier nooit!

De komende 2 weken

Vrijdag vertrekken we om 05.30 uur met de bus naar Zambia. Eerst hopen we een paar dagen bij Marjanne te zijn, waar we iets van haar werk in Petauke hopen te zien . Daarna hopen we door te  reizen naar Lusaka, Livingstone en Bostwana. Omdat we zeer waarschijnlijk geen internet of bereik hebben zal dit voorlopig ons laatste blog zijn. Mocht het weer mogelijk zijn hopen we zeker weer van ons te laten horen, dus hou onze blog in de gaten!

Allemaal de hartelijke groeten van ons drietjes vanuit een mooi en warm Afrika.

Tionana! (tot ziens)

1. Henriëtte:
    15 oktober 2015
    Wat leuk dat jullie nog gelegenheid hebben om een blog te schrijven! Mooi verslag van de afgelopen week! Geweldig om zo concreet te zien waar het geld dat jullie opgehaald hebben naar toe gegaan is. Heel mooi! Wat hebben jullie toch veel gezien en beleefd.... blij voor jullie en stiekem een heel klein tikkie jaloers... :p :) Nee hoor, geniet nog van het reizen, en voorzichtig aan, een goede tijd gewenst nog he! En wij gaan langzaam aftellen naar over 2 weken....
    Liefs Henriëtte
  2. Liesbeth Kooy:
    16 oktober 2015
    Wat een verhalen! Heel mooi om te lezen en te volgen! Nog een goede tijd daar.....
  3. Willemien:
    22 oktober 2015
    Ik lees deze blog nu pas. Wat mooi om te lezen wat er met het geld is gedaan, en zelfs nog over om meer van te doen.

Heftig om mee te maken en te zien van Zione!