Laatste verslag...

27 oktober 2015 - Livingstone, Zambia

Bij Marjanne

Na een zes uur durende busreis zijn we in de buurt van Petauke uitgestapt in the middle of nowhere! Daar stonden we dan langs een lange eenzame weg in de bush bush. Marjanne kon ons al snel ophalen, om half twee waren we bij haar op het terrein. Bij Marjanne op de veranda konden we lekker even bijkomen  van onze reis. Het huisje naast Marjanne stond op ons te wachten inclusief de huisdiertjes... . Toen we binnen kwamen werden welkom geheten door een lieflijk piepend geluid vanuit de keuken. Het leek op geluid van vogeltjes. We spitsten onze oren in de keuken om te ontdekken waar het geluid vandaan kwam en wie het voortbracht. Op dat moment was er geen stroom dus de telefoon werd erbij gehaald om bij te schijnen. Een klein lief baby eekhoorntje keek ons met zijn kleine kraaloogjes aan en tippelde van links naar rechts op het aanrecht. Vervolgens produceerde wij eveneens een luid piepend geluid: ieuwwww!!!!! Wie verwacht dat nu … een eekhoorn in huis. We hebben Marjanne uitgenodigd voor een kraambezoek. Ze kwam gelijk en pakte de vuilnisemmer om het kleintje daarin te laten wippen. Nadat ze hem buiten de vrijheid gaf , hoorden we toch nog gepiep en een tweede kleintje liet zich horen. Waar zat die dan weer?? Opnieuw werd een inspectie gedaan en kwamen we er achter dat hij in één van de aanrechtkastje zat. Ook die werd gevangen en de vrijheid gegeven. Helaas voor korte tijd, want ze kwamen al vrolijk piepend terug hippen naar ons huisje. Een van de mannen die daar rond liep heeft daar een einde aan gemaakt…. . Dit was eerste bush beleving.

Kinderclub

Zaterdagmiddag zijn we bij de kinderclub geweest die Marjanne wekelijks leidt. Er komen dan zo’n 90 tot 150 kinderen uit de omliggende dorpjes. Er wordt met elkaar gezongen, Marjanne vertelt een bijbelverhaal, de kinderen kunnen hun tekst opzeggen die ze geleerd hebben en krijgen een beloning als ze dit goed kunnen opzeggen: een aanzichtkaart daarop een bijbeltekst in hun taal. Dit is gelijk een evangelisatiemiddel voor de families waartoe de kinderen behoren. Na het bijbelverhaal krijgen de kinderen een kleurplaat over het verhaal. Als afsluiting krijgen ze een broodje. Dit keer kwam daar iets extra’s bij, want wij hadden roltongen, jojo’s en haarelastiekjes bij ons en hebben deze uitgedeeld. Ontzettend mooi om te zien hoe deze kinderen bereikt worden met het evangelie en zo enthousiast meedoen met zingen en aandachtig luisteren Zelfs de koeienjongens kwamen in hun vuile kleren naar de club en dat mét hun koeien, die rustig stonden te wachten tot de club afgelopen was.

Zondag zijn we met Marjanne naar haar ‘Zambiaanse CGK kerk’ geweest. Omdat we meereden met David en Katie en hun kinderen (ook werkzaam daar), moesten we achter in het bakkie. Dat was best wel hobbelen achterin over de zandwegen… . Na de dienst waren we bij Anneke van Asselt (medewerker van Stephanos) uitgenodigd voor de koffie. Daar ontmoetten we twee andere Nederlandse meiden die nu bij Anneke zijn en die in januari bij Timotheos vrijwilligerswerk hopen te gaan doen. Het was erg gezellig om elkaar te ontmoeten!

Schoolbezoek en reis naar Lusaka

Maandag zijn we met Marjanne naar een schooltje in een dorp geweest. Het was erg leuk om te zien hoe de kinderen hier les kregen en hoe het onderwijsprogramma dat Marjanne onderwijzers bijbrengt, gebruikt wordt en effect heeft. Hierna zijn we verder gereisd met Jackson en zijn twee zoontjes die naar Lusaka moesten. Dat was fijn om met hen mee te kunnen rijden i.p.v. deze lange reis met de bus af te moeten leggen. In Lusaka zijn we door een taxi naar het hostel gebracht waar we om half zes aan kwamen. Met het oog op de volgende lange rit, zijn we deze avond vroeg het bed ingedoken.

Livingstone

Dinsdagochtend hebben we de tijdbus van zes uur genomen om de 478 km richting Livingstone af te leggen. De tijdbussen reizen comfortabel, net als de bussen in Nederland. Om 13.00u waren we bij ons hostel in Livingstone waar we tot ons vertrek volgende week woensdag hopen te verblijven. Een heerlijke plek om bij te komen en alle indrukken van de afgelopen weken een plekje te kunnen geven. Vrijdag en zaterdag zijn we voor een tweedaagse Safari naar Chobe National Park in Botswana geweest. Dit was geweldig. Maandag zijn we naar de VictoriaFalls in Zimbabwe geweest Ook dit was prachtig. Nu staan onze koffers gepakt om morgen richting Lusaka te reizen waar we woensdag op donderdagnacht op het vliegtuig hopen te stappen richting Nederland, waar we donderdagmiddag hopen te landen

1. Cora:
    27 oktober 2015
    Wat vliegen de weken toch weer voorbij.
    Ik hoop dat jullie weer een goede terugreis en een behouden aankomst in Nederland mogen hebben.

Tot snel!
  2. Elise:
    27 oktober 2015
    Ha meiden,

Wat vliegt de tijd zeg! Zo te lezen hebben jullie iig een fantastische tijd gehad! Geniet nog even van jullie laatste dag. Wens jullie een goede vlucht en hoop jullie snel weer te zien en te spreken!

Liefs Elies
  3. Anneke:
    28 oktober 2015
    Ha Carolien,
    Leuk om de verhalen te lezen. Goede reis naar huis!
    Grt, Anneke
  4. J.v.d.schans:
    29 oktober 2015
    reis bijna ten einde.?
    na verslagen van arm zijn,,prachtige natuur,en alles wat daarbij hoort,komen we bijna aan het laatste stukje.en dan mogen we
    dankbaar zijn met joanne,,,carolien,jeanine dat alles zo verlopen
    is.bedankt voor alles,,en sterkte bij het opnemen van de werkzaamheden. groetjes en tot ziens OPA EN OMA sprang HET GA JULLIE GOED>
  5. Arno:
    29 oktober 2015
    Welkom terug in NL!!
  6. Marjanne Hendriksen:
    2 november 2015
    Geweldig, meiden! Heb genoten van jullie verslag :-).
    Jullie waren net weg, toen een flinke slang langs jullie huisje kroop... en ondertussen ziet ook de bush rondom er anders uit: enorme bosbrand gehad... Maar goed, jullie hadden al avontuur genoeg, toch? ;-)
    En jullie kleine hebbedingetjes zijn een geweldige stimulans voor de kinderen om Het Onze Vader en de 12 artikelen van het geloof uit het hoofd te leren. Heb al zo'n 10 prijsjes kunnen weggeven!
    Hartelijke groet uit de bush!