Schoolbezoek

18 september 2015 - Blantyre, Malawi

Na een nacht heerlijk en lang geslapen te hebben hebben we vanmorgen uitgebreid ontbeten op onze veranda. Daarna zijn we met een van de wachtmannen (bewakers) naar taxiplaats voor minibusjes gelopen. Dit was een wandeling van 3 kwartier die we dus dagelijks moeten maken om naar de school te kunnen gaan. Omdat elk minibusje dat voorbij kwam overvol was, besloot onze wachtman een pick-up aan te houden en na onderhandeling wilde de chauffeur ons wel meenemen. Dus zijn we in het bakkie geklommen met z’n drieën en met de wind in de haren naar Mbulabusi (het project) gebracht. Dit was ongeveer een kwartiertje rijden.

Toen we aankwamen werden we al snel verwelkomd door kinderen in uniform die op weg naar de school liepen. Onderweg kwam een vrouw, Maria Matthias, naar ons toe om ons te begroeten. Ze vroeg meteen naar Truus Ringelberg, die zoveel in Mbulumbuzi heeft gedaan. Ze werd blij toen wij vertelden dat het goed gaat met Truus en dat we haar in Nederland ontmoet hebben. Op weg naar de school kwamen we langs de waterpomp waar de schoolkinderen hun teiltjes en emmers vulden met water. Ook wij hebben natuurlijk even aan de pomp gestaan en een teiltje gevuld.

Het hoofd van de school  ontving ons en gaf aan dat we de kerk binnen konden gaan waar de pastor een Bijbelles aan het geven was. We zijn net als de kinderen op de grond gaan zitten  waarna het hoofd van de school ons vroeg om ons voor te stellen. Onze namen werden door de kinderen hardop herhaald, maar de R uitspreken bleef toch wel lastig voor ze.. Dus werd het Calolien..! Daarna hebben we een rondleiding gekregen over het terrein. Op het terrein staat een  kerk , is een voorraadschuur waar o.a. mais ligt opgeslagen, en ook de schoolklassen, bibliotheek, kantoor en keuken bevinden zich daar. Ook zijn er een paar koeien om te zorgen voor melk voor de kinderen en is er land waar groente op verbouwd wordt.

Het weeshuisje dat net gebouwd is zal maandag ingericht gaan worden. Weeskinderen uit het dorp worden hier dan opgevangen en zullen met een huismoeder hier kunnen gaan wonen en onderwijs ontvangen. Het is de bedoeling dat wij ondersteuning gaan geven bij de bijlessen die de kinderen hier op school krijgen. De kinderen gaan  s morgens naar de school van de overheid en komen dan later op de dag naar Mbulabusi voor bijlessen.

Nadat we met de kinderen nog wat geravot hebben zijn we weer richting de weg gelopen om met de minibus weer naar huis te gaan. Schrik niet…er zaten slechts 22 mensen in dit 12persoons Toyotabusje…Flinks stapelen dus, kont binnen boord en gauw de schuifdeur dicht. De grote barst in de voorruit en dit overvolle busje was voor de chaufffeur geen enkel probleem. Dus scheuren maar..!!

Dit was onze eerste dag bij Mbulumbuzi. Maandag hopen we daar aan de slag te gaan. Maar nu eerst bijkomen van alle indrukken van deze twee dagen dit weekend.

Een Afrikaanse groet van ons!

1. Henriëtte:
    19 september 2015
    Wat een belevenissen al in één dag. Lekker dat jullie gelijk weekend hebben om een beetje bij te komen. Elke dag 3 kwartier (en op de terugweg dan ook weer 3 kwartier??) lopen, dat houdt jullie wel fit...:P :) Mooi hoor, dat jullie gaan helpen met de bijlessen, en zo echt concreet aan de slag gaan! Geniet van het leven in de Afrikaanse cultuur, en inderdaad, dáár hoort lekker klef met z'n allen opgepropt in een hobbeldebobbel-busje bij....:P :) Goed weekend meiden! liefs
  2. Sonja:
    21 september 2015
    Toe maar, wat leuk om dit alles te lezen! Dat is inderdaad wel een eind om zolang te rijden naar de bestemming. Maar hopelijk kan je vaker met een busje meerijden dan heen en weer te moeten lopen.
    Typisch Afrika in zo'n bus ;)
    Ben benieuwd wat jullie vandaag allemaal hebben gedaan!
    Liefs..
  3. Joelle:
    Ha Joanne,

Heel veel succes in Malawi!
    Ik ga jullie blogs lezen!

Liefs Joelle
  4. Willemien:
    21 september 2015
    Hele belevenis al zo'n eerste dag!
    Ik ben benieuwd hoe jullie afgelopen dagen waren..
    Liefs, Willemien
  5. Jessica:
    Ha Afrikaantjes,

Heerlijk om met jullie mee te lezen en het een beetje mee te beleven...
    wat een dag alweer ja, ben benieuwd hoe jullie eerste `werkdag`was...

Liefs...
  6. Helena:
    22 september 2015
    Hallo meiden,
    Wat een belevenissen daar !!! En een indrukken !
    Liefs Helena